söndag 25 november 2012

Att bjuda in medskribenter

Om man vill att flera skall ha möjlighet att skriva inlägg på bloggen är det väl bara att gå via inställningar eller hur? Men då måste man förstås ge dem användarnamnet och lösenordet. Eftersom den nya bloggen blir kopplad till skolans hemsida antar jag att jag måste ha möjlighet att granska inläggen före publicering, bara för principens skull? Skolan skall ju i princip kunna stå för det som skrivs i bloggen, även om också kritiska röster måste få höras. Hur skulle ni göra? Ge fulla rättigheter att skriva eller be medskribenterna skicka sina inlägg per mail och sen "klippa in" dem i bloggen. Jag går så raskt framåt nu att jag inte hunnit fundera på allt på förhand.

Enkät för nya bloggen

Under veckoslutet har jag träffat den studiegrupp som man skall kunna följa på den nya bloggen, ARTvnf. För att veta vem som vill vara med på bloggen, vems verk jag har rätt att fotografera etc, bad jag alla fylla i en enkät. Gissa om jag var nervös för svaren! Tänk om alla hade reagerat såsom jag skulle ha gjort för ca 3 månader sedan, och svarat nej på alla mina frågor. Men jag hade inte behövt vara orolig. Nästan alla tycker att det är OK att jag fotograferar både dem och det de skapar. Jag har fått en handfull som ställer upp på intervju för bloggen och ett par stycken som gärna hänger med som medskribenter. Spännande! Nu gäller det att sätta planerna i verket och få igång bloggen på allvar. Jag räknar med 2-3 inlägg per månad, inte mera, men efter då utbildningen är slutförd finns i bästa fall ett hundratal inlägg om den.

onsdag 21 november 2012

Ny blogg

Idag har jag jobbat med min nästa utmaning! Att skapa en blogg för vår bildkonstutbildning för vuxna. Också denna gång har födslovåndorna varit många, speciellt med tanke på att bloggen också till en del skall matcha skolans hemsida. Men ändå leva sitt eget liv! Här hittar ni prototypen. Den kommer säkert att ändra utseende under de närmaste veckorna, bilder bytas ut och texter skrivas om. I veckoslutet får jag mera material då det är dags för nästa närstudieträff för ARTvnf. Tänk om jag skulle lyckas göra ett videoklipp då också...

fredag 16 november 2012

GoogleDocuments-bilder som försvann

Nu har jag inlett jakten på en ny Prenika, nämligen Google Document. Jag började med att skriva ett textdokument i GoogleDocs, sparade det i Word, fortsatte jobba med det i Word och överförde det sedan tillbaka till Docs. MEN! Mina bilder från Word kom inte med. Har någon annan råkat ut för detta? 

Innan jag började experimentera såg jag instruktionsvidoena på Läxa.nu. Jag tycker de kan vara en bra start för den som inte alls bekantat sig med GoogleDocument förut. Klipper in de instruktionerna som fanns på Utbildningstips för IT om hur man hittar till rätt videoklipp eftersom jag själv tyckte att det inte var helt självklart.

"Gå in på Läxa.nu - Videoguider -> Klicka här! -> Prova gratis + välj Helskärmsläge -> Klicka på Kontorsprogram uppe till vänster -> Välj Google Dokument -> Välj Grunderna - > Välj en guide -> Klicka på knappen "Spela upp" längst nere i fönstret."


Tredje kursdagen-reflektion

Känner egentligen mest för att komma vidare men skall ändå ta mig lite tid att reflektera över den tredje kursdagen. Jag tycker att det gjorde gott att pratas vid lite mera, utbyta tankar och erfarenheter och också skratta tillsammans. Vi har testat en hel del olika verktyg och nu skulle det alltså gälla för var och en att fundera på vilket eller vilka verktyg som man tror sig ha mest användning för i det egna jobbet. Vi kommer säkert att välja rätt olika verktyg, men det finns också sådana som verkar intressanta för de flesta, såsom Doodle. Det som kanske ändå är viktigast är att komma ihåg att användningen av SOME i undervisningen inte får bli ett självändamål. Både läraren och den studerande måste förstå nyttan och se ett mervärde i att använda ett SOME-verktyg som komplement till övrig undervisning. Själv börjar jag se så många fördelar att jag nu hoppas hitta en annan kurs/utbildning som intresserar mig och där man vid sidan av traditionell undervisning använder sig av sociala media. Plötsligt ser jag mycket mera möjligheter att studera vid sidan av arbetet! 

När det gäller mitt eget jobb skall jag ännu suga på karamellen över veckoslutet. Men visst lutar det mot att mitt "slutarbete" på kursen blir en blogg ansluten till en av våra längre flerformsutbildningar. Jag ser så mycket nytta i att ha en sådan: deltagarna kan själv följa med inlärningsprocessen, de kunde själva få möjlighet att skriva inlägg, andra konstintresserade kan följa med bloggen, vår egen personal kan följa med denna utbildning som enbart pågår under veckoslut då de flesta inte är på jobb, vi kan marknadsföra utbildningen på vår hemsida genom bloggen mm. Här finns möjligheter att ta in text och bild, göra små videosnuttar och bjuda in gästbloggare. Och hela utbildningen blir paketerad i ett estetiskt och informativt paket som man kan öppna på nytt och på nytt för att gå tillbaka till olika delar i den. 


tisdag 13 november 2012

Sökning på Vimeo

Har nu gjort en snabb bekantskap med Vimeo. Då man kommer till startsidan ger den först ett lite rörigt intryck. Men, när man väl kommit igång förstår man fördelarna med Vimeo. Det är lätt att hitta i de olika kategorierna och det är möjligt att göra en avancerad sökning för att komma så nära det man letar efter som möjligt. Och när man väl hittar det är det ofta en fröjd för ögat! Bildkvaliteten och musiken i de klipp jag hittills sett har varit väldigt fina, något helt annat en snabbklippen på Youtube. Här en snabb instruktion:
Alternativ 1:
1. Gå till www.vimeo.com
2. Klicka på Explore och t.ex. Categories
3. Välj kategori
4. Välj underkategori
Min åsikt: jag saknar möjligheten att här bestämma hur gammalt ett klipp får vara. Man kan inte göra avancerad sökning här enligt vad jag hittills hittat. Å andra sidan får du fram många alternativ som kanske faller bort om du genast skriver in ett sökord.

Alternativ 2. Min favorit.
1. se ovan
2. Skriv in ett sökord i rutan "Search"
3. Tryck på "Show Advanced Filters" för att begränsa sökningen. Här kan du t.ex. välja hur långt klippet får vara eller hur gammalt det får vara. Här kan man också välja hurudan cc-licens man vill att videon skall ha.
4. Om du sen vill bädda in klippet i din blogg gör du så här: klicka på höger musknapp då du har videon öppen. Välj "copy embedded code". Gå till blogginlägget och html, klistra in koden och gå tillbaka till Skriv.

DropBox

Idag lyckades jag äntligen också installera DropBox på datorn här hemma. Också denna gång tycks den föråldrade webbläsaren ha spelat mig ett spratt för med Google Chrome gick det som en dans. Ännu ett användarnamn och ett lösenord att hålla reda på, men tror att jag kommer att ha stor nytta av DropBox. Har många gånger mailat filer av och an till mig själv och till sist vet man inte vilken version som är den senaste. Mycket lättare att jobba hemifrån på detta sätt. Och tänk vad bra då man vid behov kan få fram sina filer då man sitter på ett möte eller kurs någonstans. 

P.s. Google Chrome kan det däremot ta lite tid att bli vän med. Men nöden har ingen lag. Tills jag har en ny dator får jag nöja mig med detta.