Förutom en bra text är foton väldigt viktiga för mig då jag väljer vilka bloggar jag vill följa. Bilderna ger liv åt bloggen, fördjupar kanske det man skrivit om och gör också bloggen mer personlig. De foton jag sätter in här i bloggen kommer säkert inte att ha så mycket med texten att göra, inte nu i början i alla fall. Men som motvikt till det anonyma kanske bilderna ändå ger en vink om personen bakom texten. Jag gillar att resa och eftersom SOME-kursen också är ett slags resa får det blir resebilder så här till att börja med.
Jag uppskattar också bilder, både som intressanta visuella element utan någon större pedagogisk betydelse (äh, det där var dumt sagt! om bilderna gör bloggen lockande, dom har pedagogisk betydelse, även om det inte händer direkt), men också som läromedel. Det är ju ofta så, att saker och ting är lättare att demonstrera med bilder.
SvaraRaderaEn sak gällande foton här: är det ditt eget, eller har du hittat det nånstans på nätet? Hur är det med copyright? Om du har inget emot o lyssna copyright presentationer på finska, rekommenderar Tarmo Toikkanens Slideshare presentationer om t.ex. Creative Commons och bilder. Från HAAGA-HELIA_AOKK Diigo-länkar hittar du bra länk till bilder man får fritt använda. Det lönar sig kanske också tänka, vilka rättigheter du vill ge åt folk, som kommer till din blogg.
- Irmeli
Oj, det där med copyright hade jag helt lyckats glömma över en natt! Har visserligen endast tänkt använda mig av mina egna bilder men visst är det viktigt att jag också funderar vilka rättigheter jag vill ge andra. Får ta det här som nästa steg, fanns ju också på listan för den grupp jag hör till. Tack för tipset om Tarmo Toikkanens Slideshare, skall lyssna på den!
RaderaVisst kan du hitta andravkällor också, för mig är Tarmo bara den "gurun" jag vänder till med mina problem kring copyright grågor. Har du märkt, att om man skrollar hela vägen ner i kurs blogg, finns det Creative Commons märke där? Har du märkt den i andra blogg? Vilka förmåner ser du med cc-märke i blogg (eller tycker du, att det är onödigt att hålla på med det)?
SvaraRadera- Irmeli
Äh, förlåt alla mina stavfel! Jag skrev på iPad, och där händer det ofta, att man trycker på fel bokstav!
SvaraRadera- Irmeli