fredag 12 oktober 2012

Creative Commons-prenika

Så var det dags att ansöka om nästa prenika, den för Creative Commons. För mig var detta väldigt lärorikt. Jag känner ganska ingående till licenssystemet och de olika symbolerna nu, och vet att leta efter dem då jag hittar material jag vill använda. Det här känns jättebra eftersom det ofta varit en fråga då vi gjort olika infoblad, kursbroschyrer, brev e.t.c. och gärna hade velat använda t.ex. bilder. Just detta med Creative Commons tre steg (juridiskt-symboliskt- och som sökverktyg) gör det så användbart. Idag har jag alltså:

* tittat på olika videon om CC
* bekantat mig med CC´s hemsida
* valt en CC-licens och klistrat in i min blogg
* sökt CC-licencierat material (hittills har det resulterat bara i en ny etikett i min blogg, nämligen SOME och skolan-saker att tänka på, där jag skall spara olika intressanta artiklar mm.
* skrivit en reflektion här i bloggen

Och nu stänger jag datorn för idag och går ut i den friska höstluften, men först Paul Oxley´s Unit och Spanish Bars.


1 kommentar: