måndag 8 oktober 2012

Kanske en prenika i alla fall!

Ja, jag tror att jag är klar att ansöka om min första prenika, nämligen Blogger-prenikan! För nu har jag:
  • Lagt upp en blogg i Blogger ettstortkliv.blogspot.fi
  • Kollat inställningarna och Layout, så att dom är enligt instruktionerna
  • Skrivit blogg inlägg hela 9 stycken
  • Satt länkar till dit inlägg kanske så många att läsligheten lider lite
  • Satt bilder till ditt inlägg ja 3 stycken
  • Inbäddat YouTube video till ditt inlägg t.o.m. det har jag gjort
  • Prenumererat Sociala medier i vuxenutbildningen och dina grupp medlemmars blogg genom Google Friend Connect + några andra kursdeltagares bloggar
  • Följt dina prenumerationer på Blogger Läslista japp
  • Kommenterat i någon blogg en gång i Annakarins, ska bli modigare på det
  • Svarat till en bloggkommentar du själv har fått flera gånger på Irmelis kommentarer
Dessutom är jag riktigt stolt, redan detta är ett stort framsteg för mig! Nu vidare till Skype, Hangout och CreativeCommons. En hel del utmaningar, få se om tiden hinner till!

1 kommentar:

  1. Ha den äran!
    Du har verkligen gjort stort framsteg. Så djupt kunde du inte mirakulöst lära dig under kursdagen, utan det har behövt flitigt arbete hemma. Nästa steget skulle då vara, att reflektera, vilka möjligheter bloggar kunde ha i undervisningen (inte ditt eget, eftersom du jobbar som planerare, men tror du att du kunde organisera en lokal community of practice -grupp, som gemensamt funderade möjligheter och sparrade varandra?

    För att få prenikan i marginalen, gör så här:

    - Kopiera prenika-bilden från min blogg (klicka med högra musknappen på bilden och välj "Kopiera bilden"
    - I Blogger välj Layout>Lägg till en Gadget
    - Välj Bild och därifrån "Från webben. Klistra in en bildwebbadress nedan"
    - Klistra adressen
    - Spara

    Så skulle det fungera. I Ritvas blogg har jag gett lite annorlunda instruktioner. Där sa jag, att spara bilden först från min blogg till din dator, och uppladda sen till Bild Gadget, men dina instruktioner skulle funka lika bra och vara ännu lättare och göra. Låt mig höra, om du behöver hjälp!

    Grattis!
    Irmeli

    SvaraRadera