onsdag 17 oktober 2012

Hangout

Idag hade vi en Hangout i Google+ tillsammans med Irmeli och Annakarin. Irmeli bjöd in oss andra och det var bara att klicka "umgås", så såg vi och hörde varandra. Tekniskt fungerade det riktigt bra idag och förutom att diskutera med varandra öppnade vi också ett dokument som vi kunde skriva i samtidigt. Irmeli frågade oss bl.a. om vi tyckte att det är ett medvärde att kunna se dem som deltar i Hangouten. Både Annakarin och jag tyckte att är ett plus och gör det hela mera intressant och givande. Men visst kan det distrahera också. Kom på mig själv några gånger med att sitta och begrunda gardinerna i mitt arbetsrum...

Jag tyckte alltså att det vi gjorde idag var lätt och att Hangouten har mycket att ge. Men jag är också medveten om att jag fick bra råd och handledning av Irmeli hela tiden över vad jag skulle göra. Att starta en hangout själv skulle jag antagligen klara av men om jag kan skapa ett dokument som alla kan skriva i vet jag ej. Skulle vara bra att prova några gånger inom kort.

Några reflektioner:
* Före man kan delta i en Hangout måste man ladda ner en PlugIn
* Hangout är antagligen bättre om man vill videosamtala med flera personer samtidigt. Upp till 10 personer kan faktiskt delta samtidigt.
* Om man skall skriva i ett redan existerande dokument skall man först dela det med de andra innan man börjar Hangouten.
* I Google+ Hangout kan man chatta, ordna videokonferenser med delad skärm som verktyg och också göra direktsändningar. Mera om Google+ Hangout hittar man bl.a. här.  

Kanske inte helt aktuellt för mig ännu men här en instruktion om hur man kan göra en direktsänding. Kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar