måndag 15 oktober 2012

Ett samtal som brast

Idag skulle vår grupp LAHAVN träffas över Skype. Men det brast i tekniken eller i våra tekniska kunskaper. Jag hörde Lena, Heidi och Vappu stor del av tiden men sällan alla tre samtidigt. Och sedan då vi skulle chatta hade jag och Vappu kontakt medan de andra inte såg vad vi skrev. Vi hade antagligen behövt förbereda det hela på ett annat sätt, men vilket? Roligt försök för mig i alla fall, jag har aldrig skypat förut. Nytt försök vid senare tillfälle då vi rätt ut problemen.

Skypes hemsida står det att åtminstone en person i samtalet behöver Skype Premium eller ett gruppvideoabonnemang från Skype Manager. För att alla i samtalet ska kunna se video måste var och en ha en webbkamera, en bredbandsanslutning samt Skype 5.0 eller högre eller Skype businessversionen. Man måste också komma ihåg att bjuda in kontakter till den senaste versionen! Jag letade efter en You tube video om hur man enklast skall göra, men hittade ingen. På Skypes hemsida finns en som är rätt bra, men den lyckas jag inte få hit i min blogg även om det går att kopiera koden.  

1. Gå till kontakter
2. Välj skapa ny grupp
3. Välj de personer du vill ha med i gruppen
4. Det går att ta med nya personer i ett senare skede
5. Klicka på video call

Tror jag skall bjuda in mina kolleger här på jobb för att se om vi kunde få det att funka här.

1 kommentar:

  1. Hej,
    jag använder Skype nästan dagligen (har den alltid öppet på backgrunden). Ofta är det bara några rad i chat eller en snabb samtal med sönerna, men jag gör också utforsknings intervjuer och handledning i Skype. För det mesta är det bara två personer i tag, men visst har jag haft också konferenssamtal utan att ha Premium konto. Jag kom och tänka, att det är just (konferens)videosamtal, som man inte kan ha utan Premium. Men eftersom jag själv använder video mycket sällan, kom jag inte ens att tänka på att varna er om detta i förhand!

    Om det här, att alla inte såg chat. Det kan hända, att ni faktiskt var på två Skype sits samtidigt (Lena skrev ju, att ni hade först lite problem och veta vem ringer, och det var flera, som ringde på en gång). Ett annat alternativ är att såmtliga bara inte hittade chat-luckan. Det hände mig när nya version av Skype kom ut. Jag hade mycket svårt att hitta chat-lådan, när hela fönstret var full med fotografier av deltagare! Bättre tur nästa gång!

    - Irmeli

    SvaraRadera